Japan i San Fran

San Fran är verkligen en mix av allt möjligt. Kulturer, stilar, folk och fä. Den som strosar runt i Chinatown tror efter ett par meter att man transporteras in i riktiga Kina. Jag trodde det iaf.

Så bara för att jämna ut det hela slängde jag min väska över axeln och tog mig till Japantown idag. Betydligt lugnare än Chinatown. Anna Ternheim sjöng från Leaving on a Mayday och väst mötte öst. Åt billig sushi på ett av de där ställena där sushin snurrar runt en bar där kockarna har fullt upp med att rulla bläckfisk och hacka musslor. Död rå fisk i alla färger och former simmade förbi på små träbåtar framför ögonen på mig.

Övervägde starkt att köpa med mig ett svärd hem - det fanns en respektabel samling i en liten affär ett stenkast från sushistället. Men kom fram till att det inte var värt besväret att försöka förklara för tullen att jag minsann bara ska ha svärdet hängandes på väggen.

Gick istället till Museum of cartoon art där de hade utställning om Watchmen (filmen och serien) och Usagi Yojimbo. Ljög om att jag var student och fick gå in för fyra dollar.
Förmodligen det enda museet där jag inte känt mig varken trött, uttråkad eller likgiltlig. Speciellt Stan Sakais skapelse Usagi Yojimbo var bra. Ett av verken var en slags historia från skaparen Sakai om hur hans kreativa process funkade. Kändes bra att jag inte verkar vara ensam om att ha svårt att få tummen ur.

And on that bombshell har jag köpt en present till en person som inte förväntar sig det, ska leta rätt på en bokhandel, något att äta och kanske en park där vinden inte blåser så snålt. Sen borde jag skriva dagbok, men det är antingen Guitar Hero-tävling på hostellet eller Couch Surfing-fest med Robert. Så memoarerna får vänta en dag till. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0